Les geven - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rob Analbers - WaarBenJij.nu Les geven - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rob Analbers - WaarBenJij.nu

Les geven

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

12 Juni 2014 | Ghana, Tamale

De organisatie zit het meest in haar maag met de huidige computerlesleraar. Hij is van goede wil maar heeft een hele autoritaire manier van lesgeven. Of ik daar iets in kan betekenen? Door op mijn manierles te gaan geven en hem daarin hopelijk aan te steken zodat zijn stijl van lesgeven verandert... Pfff.

Ik heb nog nooit computerles gegeven, nog nooit lesgegeven, nog nooit een leraar les leren geven. Ok, ik wist dat alles nieuw zou zijn.
Van het weekend de les van deze week doorgenomen. Gaat over leren typen en het typen van een stukje tekst in word. De meeste kinderen zetten in deze lessen voor het eerst in hun leven een computer aan. Het gebruik van bijzondere toetsen dient echt stapje voor stapje uitgelegd te worden.

En ze zijn zo braaf en verlegen maar soms ook angstig. De oude stijl gaat heel erg in op alles wat fout gaat. Tijd om eens flink te benadrukken wat er allemaal goed gaat. Je merkt ook dat de kinderen allemaal hun best doen maar simpelweg nog aan het leren zijn.

De maandagochtend les begint goed. Geen electriciteit. Ofwel dan maar in theorie leren typen. De groep zit er echter zo passief bij dat ik er een energyzer in gooi. Even in een kring gaan staan en dan gaan we steeds het woordje computer herhalen. Eerst richting de grond en heel zachtjes, dan langzaam omhoog richten en steeds luider. :) Kijk, ze hebben plezier. Dat is super om te bereiken. Dat is waar het om gaat.
De volgende dag heb ik er nog een 'opwarming' bij bedacht / gebruikt. De leraar doet ook mee en heeft zowaar ook plezier. Top. Als hij dat maar weet op te pakken en gebruiken, kan het wel eens een hele andere les worden die hij gaat geven.

Gisteren de les verder verfijnd en hem het toverwoord 'verbinden' meegegeven. Het gaat om het je verbinden met de wereld van het kind. Niet door achter het bureau te staan en te gaan dicteren. Maar door uitleg te geven, door ze indivicueel wat aandacht te geven en even aan te moedigen of te zeggen 'goed gedaan'.

Vandaag echter even een dagje rust voor mij. Soms denk ik dat ik alles kan maar moe is nu eenmaal moe. Zoveel wat er in zo'n korte tijd allemaal langs is gekomen. Naast dat bijna niets hier hetzelfde is. Even een evergreen eten die ik heb meegenomen. Even weten wat ik kan verwachten in een koekje ;)

Tags: Les, Koekje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hai, ik ben Rob en vertrek spoedig naar Ghana voor ontwikkelingswerk.

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 12391

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 27 November 2015

Peru

04 Juni 2014 - 02 December 2014

Op naar Ghana

Landen bezocht: