Home sweet home? - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Rob Analbers - WaarBenJij.nu Home sweet home? - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Rob Analbers - WaarBenJij.nu

Home sweet home?

Door: RA

Blijf op de hoogte en volg Rob

24 Februari 2015 | Peru, Arequipa

Donderdag en vrijdag Spaanse lessen gevolgd en daarna wat huiswerk gedaan. Wat gestudeerd op het alfabet, hoe je dat uitspreekt en dat ze zelfs enkele letters meer hebben zoals de n met een krul die je uitspreekt als nj.

Gisteren spontaan een leuk gesprek met 2 Franse meiden gehad die helaas vandaag alweer verder reisden, Het voordeel aan dit hostel is dat ik veel mensen tegenkom. Het nadeel is dat de meesten snel weer verder reizen.

Alles eens op een rijtje zettend, kom ik tot de conclusie dat dit niet hetzelfde is als Ghana, zoals ik het heb ervaren. Ik heb hier niet het gevoel van bevlogenheid, van verbazing als ik de mensen of de cultuur wat beter leer kennen. Arequipa is een prettige stad, de mensen zijn over het algemeen heel vriendelijk en in voor een praatje.

Gisteren met een willekeurige medetoeschouwer 'gepraat' over de 'demonstratie' die voorbij kwam op de Plaza. Het was echter meer een carnaval tochtje. Met een glimlach omschreef de medestander hen als 'Los fanaticos'. Dat kon ik wel verstaan en ja daar was ik het wel een beetje mee eens aangezien het regende.

Vandaag met Javier wat door de stad wezen wandelen. Eerst hebben we een koffie gedronken en wat verder gepraat. Hij blijkt 100% Peruaans te zijn, maar heeft een tijd in Spanje gewerkt. Een groot deel van ons praten bestaat nog uit ontcijferen en extra uitleg vragen of geven.
Na een tijdje kwamen we op het idee om te gaan kaarten alleen hadden we geen kaarten. Logisch idee is om er wat aan te schaffen, wat ook had gekund alleen had Javier voorkeur voor Spaanse kaarten, die dus blijkbaar anders vormgegeven zijn dan de gebruikelijke 'Franse' kaarten zoals wij die kennen. Het was duidelijk uit zijn enthousiaisme dat Spaanse kaarten het leukst zou zijn.
Nu blijkt het op zondag echter moeilijk om dit soort kaarten te vinden. Diverse winkels zijn gesloten. We zijn zelfs nog met een taxi naar een ander stadsdeel gegaan naar een winkelcentrum (kan je zo ergems in Nederland plaatsen) maar ook daar hadden we geen succes; Uiteindelijk hebben we maar wat gegeten en afscheid genomen.
Het is tof om iemand te hebben om Spaans mee te oefenen en wat mee rond te hangen in Arequipa. Misschien dat we een dezer dagen wel een potje spelen als de Spaanse kaarten zijn gevonden...

Toch geeft dit alles me niet de bevrediging die ik eerder op mijn reizen heb meegemaakt. Misschien is Peru mooi en vriendelijk en nog veel meer maar uiteindelijk niet het land voor mij? Tijd om daar eens wat gedachten aan te wijden.

Tags: thuis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

Peru

Een avontuur tegemoet... 31 januari vlieg ik naar Peru.
Mijn woning heb ik verhuurd, voor in ieder geval een jaar maar waarschijnlijk langer.
Wat te doen? Rondreizen, vrijwilligerswerk, werk (wat vroeger of later zal moeten want al het andere kost nu eenmaal geld)?
In ieder geval wat Spaans leren. Me lliamo Rob - ik heet Rob. :)

De eerste nachten zal ik in Lima doorbrengen in een hostel genaamd Backpackers Family House in het Miraflores district van de hoofdstad.
In Lima is het op moment van schrijven 23 graden en 8 uur in de ochtend. Pff, de dag is nog maar net begonnen.

Groot voordeel is dat je met een Nederlands paspoort geen visum nodig hebt voor de eerste 6 maanden in Peru. Dat is mooi geregeld.

Mijn inboedel dan... ja, snif, ach. Sommige zaken sla ik op, een deel verkoop ik, en de huurders nemen wat spullen over.
Alles waar je al jaren van dacht 'dat komt wel een keer'. Nu dus.

Via Amerika vliegen betekent een ESTA verklaring aanvragen, wat ik al eerder heb gedaan. Die was twee jaar geldig en inmiddels verlopen. Heel veel (teveel) gegevens invullen maar dan heb ik m twee minuten later met dank aan mijn kredietcard en $14,- armer.

Met de feestdagen bij de familie geweest. Fijn om ze nog even te zien want het kan een tijdje of zelfs hele tijd duren alvorens ik weer terug kom. Hoe lang? Dat hangt van veel zaken af.
Mijn banksaldo, hoe Peru mij bevalt, of ik een baan kan vinden, of ik Spaans een beetje op kan pakken (zal wel hoewel het vast minder makkelijk zal zijn dan ik hoop)....
Nog ruim 2 weken en dan gaat om 9.15 in de ochtend mijn vlucht..
Naar PERU! Op naar de Inca's, indianen, salsa, natuur en vele gerechten.

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2015

Holland

24 Februari 2015

Home sweet home?

20 Februari 2015

Bijstellen

12 Februari 2015

Espanol?

07 Februari 2015

Werk, nee bedankt.
Rob

Hai, ik ben Rob en vertrek spoedig naar Ghana voor ontwikkelingswerk.

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 12380

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 27 November 2015

Peru

04 Juni 2014 - 02 December 2014

Op naar Ghana

Landen bezocht: